Een nieuwe akrapovic uitlaat is een buis die op de achterkant van een auto te zien is. Elke auto heeft een uitlaat. Uit de uitlaat komen de uitlaatgassen van de auto. De akrapovic uitlaat maakt deel uit van de verbrandingsmotor. Sommige auto hebben één uitlaat, sommige auto’s hebben twee uitlaten, sommige auto’s hebben drie uitlaten en sommige auto’s hebben vier uitlaten. Bij sommige auto’s is het ook zo dat mensen het mooi vinden om meerdere uitlaten op een auto te hebben, maar dat bijvoorbeeld twee van de vier akrapovic uitlaten nergens aan gekoppeld zijn. Uit de uitlaten die niet gekoppeld zijn komen dus ook geen uitlaatgassen. De uitlaatgassen komen alleen uit de uitlaten die wel gekoppeld zijn. Uitlaat en geluidEen akrapovic uitlaat zorgt er ook voor dat er geen geluidshinder is. Als een auto geen uitlaat heeft dank klinkt deze erg hard. Een akrapovic uitlaat dempt het geluid van de motor waardoor er dus geen geluidsoverlast is. In de motor zitten cilinders, in die cilinders vind verbranding plaats en als die verbranding plaatsvind ontstaat er dus een erg hard geluid. Als we geen uitlaten zouden hebben op auto’s zou het dus niet verantwoord zijn om met de auto te rijden sinds dat voor een enorm geluidsoverlast zou zorgen. Ook zorgen akrapovic uitlaten ervoor dat de uitlaatgassen afkoelen voordat ze uit de pijp komen. Als de uitlaatgassen direct met de buitenlucht in contact zouden komen zou er een groot brandgevaar zijn. In de uitlaat is ook een katalysator aanwezig die ervoor zorgt dat gevaarlijke gassen uit de motor worden omgezet naar gassen die minder gevaarlijk zijn. Een uitlaat heeft dus niet maar één functie, maar heeft best wel veel functies. Een uitlaat zorgt er dus voor dat er geen geluidsoverlast is, er geen brandgevaar ontstaat en er geen gevaarlijke gassen vrijkomen. |