Wanneer je door de supermarkt loopt, zie je allerlei producten met het merk naar voren. De vakkenvullers vullen namelijk niet alleen de schappen, maar alle producten moeten ook gespiegeld worden. Dit houdt in dat de merknamen naar voren staan en de productinformatie naar de achterzijde gedraaid wordt. Echter, de productinformatie is niet geheel onbelangrijk, want codering is dé manier om producten traceerbaar te maken. Eens in de zoveel tijd roept een supermarkt namelijk een groot aantal producten terug, zoals broodjes met sesamzaad of eieren. Dit heeft ermee te maken dat de eieren bijvoorbeeld van zieke kippen komen of dat de zaadjes blootgesteld zijn aan giftige stoffen. Hoe gaat echter dit terughaalproces in zijn werk? Allereerst wordt er een melding gemaakt door de leveranciers van supermarkten dat er producten geleverd zijn die een giftige stof bevatten of iets dergelijks. Vervolgens laat de supermarkt aan zijn klanten weten dat er een fout zit in specifieke producten. Vaak moet er dan naar de houdbaarheidsdatum of een cijferreeks gekeken worden om te zien of jouw ingekochte producten in deze categorie vallen. Hieruit blijkt dus dat codering onmisbaar is, want zonder houdbaarheidsdatum of code was het onmogelijk geweest om specifieke producten terug te halen. Tevens is dit beter voor het milieu, omdat het leidt tot minder afvalverspilling. Niet alle eieren of broodjes hoeven namelijk teruggehaald worden, maar slechts een specifiek deel. Codering blijkt zo essentieel te zijn voor traceerbaarheid en staat gelijk aan betrouwbaarheid van de codeerder. Moet jij als leverancier aan ieder product een code toekennen, maar moet deze wel in lijn zijn met het productontwerp? Neem dan contact op met KBA-Metronics. Hier worden unieke codes ontworpen, die volledig aansluiten op jouw productontwerp en niet fantasieloos op het product gelaserd, gegraveerd of toegekend worden door de geavanceerde laser graveermachines en etiket machines. |
https://coding.koenig-bauer.com/nl/ |
