Multiuseragenda

Tips zoekmachine optimalisatie

SEO is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de online wereld. Door Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie is een belangrijk aspect voor een online bedrijf. Ondanks dat het al jaren bestaat en veel mensen ervanaf weten wordt het in de praktijk nog maar weinig gebruikt. Om jullie toch op weg te helpen hebben wij een lijst met 10 belangrijke tips opgesteld.

 

Tip 1 voor SEO: Keywords (zoekwoorden)

Als je een nieuwe pagina of blog begint moet je over bepaalde onderdelen nadenken. Je begint natuurlijk met het doel van jouw tekst. Vannuit het doel is het belangrijk dat je hier zoekwoorden aankoppelt. Tijdens het schrijven van de tekst ga je deze zoekwoorden verwerken. 

Als je niet goed weet welke zoekwoorden er bij jou onderwerp passen, kun je dit op Google zoeken. Of door gebruik te maken van de daarvoor geschikte tools. Uit dit onderzoek kun je in ieder geval afleiden hoe groot de concurrentie is, maar ook wat bijvoorbeeld ‘gerelateerde zoekopdrachten’ zijn. Deze kun je onderaan Google vinden. Door de gerelateerde zoekopdrachten te gebruiken, kun je inspelen op een bredere zoekvraag.

Tip 2 voor SEO: Een pakkende titel

De titel is de eerste stap op een lezer te pakken. De titel moet de doelgroep aanspreken. Maar de titel moet ook relevant zijn. Dit zijn 2 belangrijke aspecten. Daarnaast is de titel ook een belangrijke factor bij de ranking binnen Google. Het belangrijkste zoekwoord verwerk je daarom dan ook in de titel. Op deze manier speelt er alweer een extra factor mee voor jouw ranking!

Tip 3 voor SEO: Het nut van ondertitels

Door het toepassen van ondertitels (H2’s en H3’s) is jouw tekst beter te vinden. Google indexeert de pagina door je titel en de subtitels te analyseren. Ook wordt jouw tekst er overzichtelijker van. Door een logische volgorde en een duidelijke structuur wordt de leesbaarheid verhoogt. Dit vindt niet alleen de lezer fijn maar ook dat speelt een rol bij de ranking van Google.

Tip 4 voor SEO: Visuals

Uit onderzoeken blijkt dat afbeeldingen en visuals lezers sneller pakken. Lezers krijgen namelijk een overload van informatie binnen. Iets wat afwijkt of een plaatje heeft pakt daardoor sneller de aandacht. Om dit voor elkaar te krijgen maak je gebruik van een zogehete uitgelichte afbeelding. Daarnaast is het afhankelijk van de lengte van de tekst of je meerdere visuals toevoegt. De key is om precies het goede aantal afbeeldingen en visuals toe te voegen. Zorg ook dat je bij iedere afbeelding de goede alt-tag hebt staan.

Tip 5 voor SEO: Zoektermen

Het is van belang dat je de zoektermen verwerkt in de tektst. Maar gebruik niet te vaak hetzelfde woord. Probeer synoniemen te gebruiken. Als je hetzelfde woord te vaak gebruikt is de tekst niet goed leesbaar. Daarnaast wardeert Google dit ook niet. Bij de opening en het einde van het bericht is het belangrijk jouw zoekterm voorkomt. Verder wordt er aangeraden om ongeveer per 100 woorden het woord weer te gebruiken. Maar dit is geen vast gegeven, zorg er vooral voor dat de tekst goed leesbaar en de bezoekers blijven.

Tip 6 voor SEO: Aantal woorden van de tekst

Op de vraag hoeveel woorden er per tekst moeten is geen eenduidig antwoord te geven. Iedereen heeft hier een andere meningen over. Het hangt namelijk af van jouw doelgroep, jouw schrijfstijl, de huisstijl en het medium waar je voor of op schrijft. Google vindt lamgere teksten interessanter dan korte tekstjes. Houdt wel in de gaten dat de tekst kwalitatief goed in elkaar zit. Ga dus niet zomaar meer schrijven om ‘beter’ te worden voor Google.

Tip 7 voor SEO: Omschrijving van het medium

De meta description is het stukje tekst dat jouw pagina, bericht of blog omschrijft. Als je opzoek gaat naar een onderwerp via Google, zie je per website vaak een korte omschrijving staan. Dit is de meta description. Dit is belangrijk om Google, maar ook om mensen over te halen om jouw bericht of pagina te bekijken. Dit is dus naast de titel een moment om de lezer te overtuigen om jouw tekst te lezen.

Tip 8  voor SEO: Gebruiksvriendelijkheid

Mobiele telefoons en tablets zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. De computer en zelfs laptops worden steeds minder gebruikt. Wees er daarom van bewust dat veel van jouw lezers via een tablet of smartphone de tekst bekijken. Zorg ervoor dat je website volledig responsive is en zich aanpast aan het scherm en toestel.

Tip 9 voor SEO: Externe en interne links

Gebruik in je blog of pagina regelmatig linkjes naar andere pagina’s of blogs op je website, maar ook af en toe naar een andere externe pagina. Dit maakt jouw pagina weer interessanter voor Google. Let hierbij wel op dat je de link op het juiste woord zet. Gaat je tekst dus over SEO, dan zet je een link op SEO en niet op een willekeurig woord.

Verder dien je ervoor te zorgen dat de link de lezer niet afleidt, zorg er dus voor dat de pagina in een nieuw tabblad geopend wordt.  

Tip 10 voor SEO: Een geoptimaliseerde technische site

Het mag dan niet een directe SEO-tip zijn, maar zorg ervoor dat je website snel is. Wanneer deze langzaam is, zullen bezoekers sneller op zoek gaan naar andere opties en dus jouw pagina snel verlaten. Op deze manier behoud je de bezoekers in ieder geval.

 

Spreekt SEO jou aan en wil je hier meer overlezen? Op het internet zijn er allerlei SEO-artikelen te lezen over hoe jij zelf aan de slag kunt gaan. Zo heb je genoeg uitgebreide artikelen die SEO van begin tot einde voor jou uitleggen.

https://web-wings.nl/wat-is-seo-zoekmachine-optimalisatie-101/