Multiuser agenda
Image default
Gezondheid

CBD voordelen, bijwerkingen en behandelingen

CBD kan je helpen slapen

Cannabidiol – ook bekend als CBD – is een van de belangrijkste cannabinoïden in de cannabisplant. Cannabinoïden werken samen met je endocannabinoïde systeem, dat je lichaam helpt een staat van evenwicht en stabiliteit, of homeostase, te handhaven.

In tegenstelling tot tetrahydrocannabinol (THC) is CBD niet psychoactief, wat betekent dat je er niet “high” van wordt. In plaats daarvan heeft het een reeks gezondheidstoepassingen, zoals het verminderen van aanvallen bij mensen met epilepsie en pijnverlichting bij diverse aandoeningen.

Sommige onderzoeken en anekdotisch bewijs suggereren dat CBD je ook kan helpen een goede nachtrust te krijgen, naast de slaappillen kruidvat. Dit is wat je moet weten over het gebruik van CBD voor de slaap.

Wat het onderzoek zegt over CBD en slaap

Om te begrijpen of CBD de slaap kan verbeteren, moeten we eerst begrijpen wat slechte slaap veroorzaakt.

Veel dingen kunnen ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Slapeloosheid kan worden veroorzaakt door:

– psychische aandoeningen, zoals angst, posttraumatische stressstoornis (PTSD) en depressie.
– medicatie, die uw slaap-waakcyclus kan verstoren
– lichamelijke aandoeningen, zoals chronische pijn en rusteloze benen syndroom
– cafeïne, vooral wanneer die laat op de dag wordt genuttigd
– omgevingsfactoren, zoals harde geluiden of een ongemakkelijk bed.

Als uw slapeloosheid wordt veroorzaakt door externe factoren of gerelateerde aandoeningen, kan CBD helpen door de oorzaken van de slapeloosheid te behandelen.

Hoewel onderzoek naar CBD nog in de kinderschoenen staat, suggereert enig onderzoek dat CBD angst kan behandelen.

Een onderzoek gepubliceerd in 2019 keek of CBD de slaap kon verbeteren en of angst kon verminderen. Aan het onderzoek namen 72 proefpersonen deel, waarbij 47 proefpersonen last hadden van angst en 25 van slechte slaap. De proefpersonen kregen elk dagelijks 25 milligram (mg) CBD in capsulevorm toegediend. In de eerste maand meldde 79,2 procent van de patiënten een lager angstniveau en 66,7 procent een betere slaap.

Pijn, die ook slaapproblemen kan veroorzaken, kan ook worden geholpen door CBD. Een 2018 verrichtte onderzoek merkte op dat er een behoorlijke hoeveelheid bewijs is om de bewering te ondersteunen dat CBD pijn verzacht. De auteurs merken op dat door het verminderen van chronische pijn, CBD de slaap kan verbeteren.

Ander onderzoek vertelt ons dat CBD de slaapcyclus beïnvloedt. Uit onderzoek is gebleken dat CBD olie werking de symptomen van REM-slaapgedragsstoornis (RBD) verbeterde, een stoornis waarbij iemand zijn dromen uitvoert. RBD wordt geassocieerd met slechte slaap en nachtmerries.

Een review uit 2017 merkte ook op dat CBD nuttig kan zijn bij de behandeling van RBD, en dat het potentieel toont voor de behandeling van overmatige slaperigheid overdag.

CBD kan helpen bij de behandeling:
de oorzaken van slaperigheid
overmatige slaperigheid overdag
slaperigheid

Hoe CBD werkt om de slaap te verbeteren

Zelfs studies die concluderen dat CBD de slaap kan verbeteren, kunnen niet altijd zeggen waarom dit het geval is. De meeste van de bovengenoemde studies benadrukken dat we meer onderzoek naar CBD nodig hebben voordat we volledig begrijpen hoe het onze slaap beïnvloedt.

Zoals hierboven vermeld, zeggen veel onderzoekers echter dat CBD de slaap verbetert omdat het de onderliggende oorzaken van slapeloosheid aanpakt.

Naarmate er meer onderzoek wordt gedaan naar CBD, zullen we meer te weten komen over waarom en hoe het ons kan helpen slapen.

Hoe CBD gebruiken om te slapen

Er zijn een aantal manieren om CBD in te nemen. Het komt in een paar verschillende vormen, waaronder:
-vape concentraten
-oliën en tincturen
-pillen en capsules
-edibles, zoals gummies

Over het algemeen komt CBD bij het vapen sneller in je lichaam dan bij andere vormen. Er is echter niet veel onderzoek gedaan naar het vapen van CBD, en vaping in het algemeen kan risico’s opleveren voor de luchtwegen.

De dosering CBD die je gebruikt, en het tijdstip waarop je het inneemt, hangt af van een aantal factoren. Je gewicht, persoonlijke lichaamssamenstelling en de aard van je slaapproblemen zijn van invloed op de werking van CBD. Wat voor sommige mensen werkt, werkt misschien niet voor anderen.

Bij de meeste klinische onderzoeken naar CBD en slaap werd de proefpersonen tussen de 25 mg en 1500 mg CBD per dag gegeven. Het beste is om te beginnen met een lage dosering en die geleidelijk te verhogen tot je iets vindt dat voor jou werkt.

Veel van het onderzoek naar CBD, angst en slaap heeft opgemerkt dat veel patiënten niet onmiddellijk een verschil merken. De hierboven genoemde studie uit 2019 merkte op dat het ongeveer een maand duurde voordat de proefpersonen een verschil merkten. Wees geduldig, en bedenk dat het onwaarschijnlijk is dat je direct resultaat krijgt.

Bijwerkingen en veiligheidsproblemen van CBD

Bijwerkingen zijn relatief ongebruikelijk. U kunt echter enkele kleine bijwerkingen ervaren.

Mogelijke bijwerkingen zijn: 
-vermoeidheid
-diarree
-veranderingen in eetlust
-veranderingen in gewicht

sleep pills